Of ik een personeelsfeest wilde organiseren, vroeg de COO mij. Ik dacht: ‘Liever niet, niets voor mij’. Ik zei: ‘Is dat nou wel verstandig, feestvieren, nu we middenin een reorganisatie zitten, we moeten bezuinigen en er ontslagen vallen?’

Hoewel het voor veel communicado’s de kers op de taart is, hield ik niet zo van personeelsfeesten. Ik associeerde het met bitterballen en line dancing. Maar àls ik het dan deed, dan ook meteen goed. Dus geen feestje om het feestje. Maar een evenement dat echt wat bij zou dragen aan de verandering.

Een paar weken later, aan de ontbijttafel. Die dag zou ik het thema voor het feest presenteren aan de Raad van Bestuur. Maar het zat me niet lekker. We hadden wel wat leuke ideeën, maar hét idee zat er niet tussen vond ik. Dat moest beter. Maar veel tijd was er niet meer. Nou heb ik het geluk dat ik getrouwd ben met een reclamecreatief. En toen ik mijn frustratie naar hem uitte, was in no time het thema geboren: ‘Sensation Transformation’. Het idee: een reis door de tijd, beginnend in de sixties en eindigend in nillies and now. Met muziek uit de verschillende tijdszones, ‘toen en nu’ foto’s van collega’s en een kapper die je een 60’s, 80’s of een futuristische kapsel kon geven. De boodschap van het feest: ‘Hoezo weerstand tegen verandering? Iedereen verandert voortdurend. Zonder het in de gaten te hebben.’

De ochtend na het feest: schorre stemmen, enthousiaste verhalen, saamhorigheid. We hadden de verandering gevierd, hoewel we er nog middenin zaten. De COO had gelijk gehad. Een feest kan juist heel krachtig zijn. Ook als er misschien nog weinig reden voor een feestje is. Sensation Transformation heeft me ervan doordrongen hoe belangrijk rituelen zijn tijdens een verandering.

Een maand later heb ik het thema doorvertaald naar het kerstpakket. Medewerkers konden kiezen uit 3 varianten: een sixties-seventies pakket, een eighties-nineties pakket en een nillies and now pakket.

 

Saskia verandert samen
Concept samen met Jasper Jager, reclamecreatief. Uitwerking samen met: Studio Jaap (grafisch ontwerp), Irma Schouten (copy), Kirsten Flik, de Effectgroep (eventbureau), Johanneke Borst (projectcoördinatie). Organisatie: De Effectgroep, Corien Rosken.